Beton dekoracyjny stemplowany
Beton dekoracyjny – zaskocz innych
Styczeń 18, 2018
Kancelaria notarialna pieczątka notariusza

Kancelaria notarialna pieczątka notariusza

W naszym kraju pracowanie jako notariusz należy do bardzo prestiżowych zawodów, bo bynajmniej nie ogranicza się jedynie do bycia – jak to się popularnie mówi – osobą, jakiej mogą zaufać komórki społeczne, ale równolegle kimś, kto świetnie odnajduje się w skomplikowanych paragrafach. Notariusz musi czuwać nad interesami swoich Klientów i troszczyć się o wszystkich tak dobrze jak to tylko możliwe. Najważniejsze zagadnienie – które problemy możemy powierzyć notariuszowi i ile trzeba będzie zapłacić? Zapraszamy na krótką analizę.

Notariusz w Polsce – historia

Na początek niedługi zarys historyczny. Jak wynika z legendy – notariat w Polsce miał pojawić się w XII wieku, o czym mają świadczyć nadania królewskie z ery Bolesława Krzywoustego. Mamy za to pewność co do wydarzenia, kiedy to papież Marcin IV podjął decyzję uprawniającą arcybiskupa gnieźnieńskiego Jakuba II Świnkę do nominowania dwóch notariuszy publicznych.

Najstarszy autentyczny polski dokument notarialny pochodzi z roku 1287 i został opracowany przez notariusza Budzisława, działającego z ramienia kancelarii arcybiskupiej. Kolejne dokumenty zaczęły się pojawiać bez ustanku po 1309 r. Notariat polski rozrastał się szczególnie w czternastym wieku, kiedy to Polska prowadziła z Zakonem Krzyżackim negocjacje wymagające miarodajnych dokumentów oraz innych poświadczeń notarialnych. Równolegle w tamtych czasach obowiązywały już statuty synodalne, normujące zakres prac notariuszy.

Na przestrzeni wieków notariat odczuwalnie się rozwinął, a kluczową funkcję miał również podczas zaborów, tj. w czasie 123 lat, gdy nie istniało państwo polskie – notariusz był osobą zaufania publicznego, a wszystko przez to, że był kojarzony z polską tradycją ziemiańską oraz kulturą kupiectwa.

Odkąd Polska wróciła na mapy świata, upłynęło piętnaście lat zanim zakodowano Polskie prawo o notariacie. Weszło w życie zaledwie rok później, lecz II wojna światowa i czasy tuż po niej skutecznie hamowały rozwój notariatu. Kiedy w Polsce zapanował komunizm, notariusze byli urzędnikami państwowymi, którym stale przybywało obowiązków, na przykład redagowanie ksiąg wieczystych od 1964 roku.

Wszystko zmieniło się 14 lutego 1991 roku, gdy polski Sejm RP przyjął ustawę – Prawo o notariacie.

Ustawa określa:

  • zasady powoływania i odwoływania notariuszy

  • prawa i obowiązki notariuszy

  • strukturę organizacyjną i kompetencje samorządu notarialnego

  • zasady nadzoru nad notariatem

  • zasady odpowiedzialności notariuszy za szkody

  • zasady odpowiedzialności dyscyplinarnej notariuszy

  • przepisy o aplikantach i asesorach notarialnych

  • zasady dokonywania czynności notarialnych

  • zasady sporządzania aktu notarialnego i aktów poświadczenia dziedziczenia

  • zasady poświadczania dokumentów notarialnych

  • zasady sporządzania wypisów, wyciągów i odpisów aktów notarialnych.

Wielokrotnie nowelizowana ustawa – ostatnio w 2016 roku – dotyczy notariuszy, których obecnie w Polsce mamy ok. 2 tysięcy.

Kancelaria notarialna – do kogo się udać i co załatwimy?

Doświadczony notariusz nie tylko wykonuje swoje obowiązki zgodnie z klauzulą prawa, lecz przede wszystkim, troszczy się o najwyższe dobro Zleceniodawców.

Notariusz to funkcjonariusz publiczny, którego najważniejszym celem stało się dbanie o bezpieczeństwo interesów prawnych osoby bądź podmiotu, który go zatrudnia i m.in. z tego powodu w swojej realizacji powierzonego zadania powinien wykazać się szczególną sumiennością i precyzją. Pracownik notarialny to przy okazji podmiot, któremu Klienci przekazują swoje sekrety oraz problemy i co za tym idzie jedną z pożądanych cech, którą powinna zapewniać renomowana kancelaria notarialna jest pełna dyskrecja.

Będzie to truizm, lecz warto upewnić, czy notariusz, któremu pragniemy przekazać ważne dla nas sprawy, ma systematycznie uzupełnianą, specjalistyczną wiedzę. Zbadajmy równolegle, czy kancelaria notarialna gwarantuje nam bezpieczeństwo wszystkich kwestii związanych z transakcją. Ważnym atutem stałby się z pewnością depozyt notarialny, w którym bez stresu zostawimy ważne dokumenty, gotówkę oraz papiery wartościowe.

Przejdźmy do ważnej kwestii. Jakie czynności notarialne możemy załatwić w dobrej kancelarii notarialnej?

– Tworzenie aktów notarialnych
– Redakcja tekstów prawniczych
– Spisywanie protokołów
– Sporządzanie aktów dziedziczenia i testamentów
– Sporządzanie poświadczeń, protestów i odpisów
– Doręczanie oświadczeń

Kancelaria notarialna – co z mieszkaniem?

Mamy tu do czynienia z jednym z najczęściej zadawanych pytań – jakie dokumenty trzeba dostarczyć oraz jak wygląda proces zakupu mieszkania u notariusza. Będzie to niezbędny etap, ponieważ przeniesienie własności nieruchomości bez przypilnowania formy aktu notarialnego nie będzie miało racji bytu.

Zdecydowanie więcej różnorakich certyfikatów musi do kancelarii notarialnej donieść ten, kto sprzedaje analizowane lokum. Jeśli chodzi o nabywcę, jest to stosunkowo niedługa lista, na której znajdują się pieniądze, dokument tożsamości, NIP i jeśli jest taka potrzeba zaświadczenia z banku, określające wysokość kredytu, przeznaczonego na zakup nieruchomości.

Gdy mówimy o sprzedającym – jest tego relatywnie dużo, więc nie wahajmy się zadawać pytań notariuszowi. Od wyjaśnienia zawiłości związanych z dokumentami powinno się tutaj zacząć. Do najbardziej kluczowych dokumentów możemy zaliczyć: aktualny odpis księgi wieczystej, zaświadczenie o oznaczeniu budynku numerem porządkowym oraz zaświadczenie o samodzielności lokali;

Notariusz musi sporządzić akty i dokumenty w taki sposób, aby były one przejrzyste i łatwe do zrozumienia dla analizowanych podmiotów. Przypilnowanie, żeby wszelkie dane dotyczące tożsamości i wiarygodności były właściwe to rzecz oczywista.

Kancelaria notarialna, więcej informacji —> http://www.notariusze-torun.eu/

Komentarze są wyłączone.

Strona używa cookies
Ok